Monday, 18 February , 2019
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ , ۲۰:۱۶:۳۷


  • پدر مهربان …

    درخواست بامزه دختر شهید مدافع حرم از رهبر انقلاب

  • شاسی‌بلند ملی به نام گنو

    در سال ۹۵ بود که توسط یکی از مخاطبین خودروبانک، طرح‌هایی از مدل شاسی‌بلند گنو Geno برای ایران خودرو که توسط آقای مرتضی آلاد ارائه شد و این طرح به طور عجیبی در فضای مجازی پخش شد و استقبال بسیار خوبی از آن شد.

  • از ورود زنان به ورزشگاه آزادی خوشحال باشیم؟

    شاگرد یکی از دبیرستان‌های دخترانه تهران بود. پیام داده بود که برخلاف مصوبه آموزش و پرورش، مسئولین مدرسه اجازه تماشای بازی رفت فینال قهرمانان آسیا را ندادند. مدیر گفته بود تماشای بازی فوتبال اشکال شرعی دارد و دختران نباید مردان نیمه‌برهنه را ببینند. پیام داده بود و دلش خوش بود که کسی صدایش را خواهد شنید. هنوز امید داشت کسی صدایش را بشنود.

  • بهرام شفیع در جبهه

    بهرام شفیع و پخش برنامه ورزش و مردم از جبهه ها…

    روحش شاد و قرین رحمت الهی

  • متن و شعر محرم کودکانه

    عشق امام حسین پیر و جوان و کودک نمی شناسد، قیام او و مهربانی حسین و پدرش و پدر بزرگش را برای هر کس کـه تعریف کنید عاشق آن ها می شود. همه ی ساله کودکان و نوجوانان هم اقدام بـه تاسیس ایستگاه صلواتی و یا هیئت های بچه ها میکنند. 



گنو خودروی شاسی بلند

در سال ۹۵ بود که توسط یکی از مخاطبین خودروبانک، طرح‌هایی از مدل شاسی‌بلند گنو Geno برای ایران خودرو که توسط آقای مرتضی آلاد ارائه شد و این طرح به طور عجیبی در فضای مجازی پخش شد و استقبال بسیار خوبی از آن شد. حال پس از حدود دو سال، طرح جدید همین خودرو از آقای آلاد اجرا شده و قصد داریم به معرفی آن بپردازیم. طرح جذابی که برای ایران خودرو اجرا شده و پیشنهادی به این شرکت برای ورود به بازار شاسی‌بلندها با برند خود است.

در مورد این طرح با شخص آقای آلاد صحبت کوتاهی داشتیم و متن زیر از سوی ایشان ارسال شده که شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم:

 

“با سلام و عرض ادب

از اهالی خودروبانک جهت انتشار این طرح که با آغوش گرم و روی باز پذیرفتن بسیار قدردان و سپاسگزارم.

اگر به یاد داشته باشید در سال ۹۵ مقاله‌ای تحت عنوان طرح شاسی‌بلند گنو در خودروبانک به انتشار گذاشته شد و به سمع و نظر علاقه مندان به خودرو و طراحی خودرو رسید.


در این مقاله هم جهت معرفی طرح جدید شاسی‌بلند گنو اختصاص داده شده که شاید بشود انگیزه‌ای جهت تولید شاسی‌بلند بومی در کشور ایجاد کرد و از چشم دوختن به دست خارجی‌ها دست برداریم و به خود آییم و خودمان برای خودمان فکری بکنیم، چراکه سال‌هاست با شریک‌های خارجی‌مان همکاری داریم که نتیجه آن سال‌ها، مونتاژ خودروهای آن‌ها بوده و دریغ از ذره‌ای انتقال علم ساخت خودرو مخصوصاً انتقال علم طراحی و تولید پلتفرم بوده است و هرگاه دلشان بخواهد قطع همکاری می‌کنند و خسارت‌های سنگینی بر صنعت خودروسازی ما وارد می‌آورند و از طرفی پاسخی بر حمایت‌ها و توجه علاقمندان به این طرح باشد.

پس از انتشار طرح اول گنو Geno در سال ۹۵ بر آن شدم تا فرصتی پیدا کنم طرح جدید آن را طراحی کنم و بهبودهای لازم را در آن پیاده‌سازی کنم و طرح بیش از پیش پویاتر و آیرودینامیک‌تر از آب درآید که خوشبختانه این فرصت بوجود آمد و جسته و گریخته برایش وقت گذاشته‌ام و طرح را در اواسط زمستان ۹۶ به سرانجام رساندم و در اواخر بهار ۹۷ به شرکت ایران‌خودرو حضوری ارائه نمودم و توضیحات لازم در مورد طرح به ایران‌خودروییها داده شد. ان‌شاءالله که این طرح موثر واقع شود هر چند که بعید می‌دانم ایران‌خودرو با وجود لقمه‌های آماده همچون برندهای نوپای چینی متعدد و فراوان، هیچگاه زحمت تولید شاسی‌بلند بومی را به خود نمی‌دهد. حداقل تا به الان که اینطور بوده است اما شاید فرجی شود.

گنو

در طرح جدید سعی بر ارتقاء طرح قدیم و همچنین ارتقاء زبان طراحی برند ایران‌خودرو داشتم هر چند که هم در طرح قدیم و هم در طرح جدید تا حدودی برگرفته از الگوهای طراحی ایران خودروست. در طرح جدید به موضوع بسیار مهمی از لحاظ الگوهای جدید طراحی که دنیا هم به سمت آن رفته، توجه شده است و آن همان ترند جدید طراحیست که امروزه در بعضی برندهای معتبر جهانی شاهد آن هستیم (البته دیدگاه بنده نسبت به این طرح اینگونه است. شاید دیدگاه ایران‌خودرو متفاوت باشد) و در طرح جدید شاسی‌بلند گنو هم به این موضوع پرداخته شده و قابل مشاهده است. برای درک بهتر موضوع می‌شود اینگونه توضیح داد که با قرارگیری ورودی‌های هوای بزرگ در میانه سپر و تبدیل آن‌ها به چراغ اصلی (چراغ‌های روشنایی) و جای چراغ‌های اصلی در بالا را به دی‌لایت‌های باریک داد. این قابلیت در طرح جدید شاسی‌بلند گنو درنظر گرفته شده که در صورت فیس‌لیفت همین طرح در آینده، باعث می‌شود که هم از تکراری بودن فاصله بگیریم و هم در وقت و هزینه فیس‌لیفت صرفه‌جویی قابل توجه‌ای بوجود آید و به راحتی صورت پذیرد که حتی یک نسخه فیس‌لیفت شده (ترند جدید طراحی) همین طرح جدید را آماده کرده‌ام اما بنده ترجیح دادم فعلاً این طرح را منتشر کنم تا طرح گنو قدم به قدم پیش رود و از تغییرات ناگهانی پرهیز شود.

 

سه فاکتور مهم درطراحی کانسپت جدید گنو در نظر گرفته شده:

۱٫ هارمونی خطوط: در طرح سعی شده تا آنجا که می‌شود خطوط همدیگر را دنبال کنند و از شلوغی و سردرگمی خطوط به شدت کاسته شود و هماهنگی‌شان در زیبایی طرح نقش آفرینی کند. به عنوان مثال حرکت شولدرلاین به نحوی است که تمام حجم خودرو را دربرگرفته و هماهنگی آن با شکل‌گیری چراغ‌های عقب و جلو و همچنین کاپوت خودرو مؤثر بوده است.

 

۲٫ سادگی: از حرکت‌های غیرمتعارف و بی مورد یا بعضاً شلوغ به شدت در طرح پرهیز شده تا طرح بدنه‌ای یکپارچه داشته باشد. و از طرفی، همانطورکه در پاراگراف بالا اشاره شد، مبحث آیرودینامیک و پویایی در استایل کلی خودرو تا حدودی رعایت شود.

 

۳٫ توجه به جزییات: توجه به جزییات صرفاً منظور زیبایی ظاهر خودرو نیست بلکه به موارد اجرایی آن در تمام طرح توجه شده است. هرچند توجه به جزییات از سویی زمان مدلینگ طرح را به شدت بالا می‌برد اما در پایان نتیجه شیرین خواهد بود.

 

در مقاله طرح قدیم گنو عنوان کردم شاسی‌بلندی اسپرت و جوان‌پسند در نظر گرفته شده که باز هم در طرح جدید به این موضوع دو چندان پرداخته‌ام. همانطورکه در تصاویر می‌بینید برای افزایش حس اسپرت بودن از رینگ‌هایی ۲۲ اینچی در دو تریم رنگی استفاده شده و از طرفی با در نظر گرفتن رنگ تیره برای سقف و ستون‌ها و استفاده از قطعات تیره در ورودی‌های هوا در چهره خودرو این حس اسپرت به خوبی مشهود است که به دنبال آن دید بصری قابل توجه‌ای به طرح بخشیده است. نمی‌خواهم زیاد در مورد طرح صحبت کنم و مقاله را طولانی نمایم چرا که تصاویر به اندازه کافی گویا هستند. جا دارد اشاره کنم به این موضوع که تمامی مراحل مدلینگ، متریال دهی، محیط و نورپردازی آن در نرم افزار (تری‌دی‌مکس) صورت گرفته و با موتور قدرتمند (وی‌ری) خروجی گرفته شده‌است.

شاسی‌بلند گنو، شاسی‌بلندی ۵ نفره با قابلیت ۷ نفره در سایز متوسط شهری است که در ابعاد طول ۴۷۲۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۹۰ میلی‌متر، ارتفاع ۱۶۵۸ میلی‌متر و فاصله بین دو محور ۲۷۹۰ میلی‌متر می‌باشد که در رده شاسی‌بلندهای همچون هیوندای سانتافه و کیا سورنتو و یا تویوتا روفور قرار می‌گیرد.

 

 

در پایان مقاله برای آن دسته از افرادی که مرتب می‌گویند چرا برای خودروسازان داخلی وقت می‌گذارین؟ بهتر نیست برای شرکت‌های خارجی کار کنید نتیجه بهتری نخواهید گرفت؟ در جواب باید بگویم: ایران‌خودرو و سایپا و یا هر شرکت خودروساز داخلی دیگری، تنها یک برند نیستند بلکه آن‌ها سرمایه‌های این کشور هستند و متعلق به هیچ فرد یا گروهی نیستند بلکه متعلق به همه کشور و مردم هستند که متأسفانه این صنعت مهم با بی‌برنامگی و سوء‌مدیریت دچار عقب‌ماندگی شده است. در سالی که بنام حمایت از کالای ملی از سوی رهبری محترم نام‌گذاری شده، بنده هم به زعم خود خواستم نقشی در اعتلای صنعت خودروسازی کشور داشته باشم و به این فرموده مهم جامه عمل پوشانده باشم و کمی به این صنعت بیمار کمک کرده باشم، هرچند با یک کانسپت. و به هیچ عنوان قصد کوبیدن خودروسازها را ندارم چون فایده‌ای هم ندارد و معتقدم بجای حرف زدن کمی هم باید عمل کرد و بنده هم هیچ ادعایی ندارم. اما ایران خودرویی‌ها سالها است می‌گویند پلتفرم نداریم و در پی آن ما نمی‌توانیم شاسی‌بلند تولید کنیم. گفتن این حرف آن هم بعد از قدمت طولانی در خودروسازی و داشتن کارخانه عریض و طویل، حرف مضحکی است و اصلاً قابل پذیرش نیست که به مدت ۴۰ سال دست روی دست بگذاریم و کاری نکنیم و بگوییم ما پلتفرم نداریم. باید خون دل خورد، عرق ریخت، کار کرد تا پلتفرم بدست آید همان کاری که دیگران کردند اما هیچ چیز جز فرصت‌سوزی از سوی خودرسازان نصیب‌مان نشده است. تمامی این صحبت‌ها و ارائه این طرح از سر دلسوزی و علاقمندی به صنعت خودروسازی کشورمان بوده است. به امید موفقیت‌های روزافزون برای صنعت خودروسازی کشورمان.

به خاطر کمی و کاستی‌های متن و طرح، پوزش می‌طلبم.¬ و بخاطر حسن توجه‌تان کمال تشکر را دارم.”


برچسب ها : ، ، ، ، ،

۲۲ام مهر ۱۳۹۷

36

‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *